Jesteś tutaj: Home Strony internetowe Projektowanie stron internetowych

Projektowanie stron internetowych

Profesjonalne projektowanie stron internetowychBłędy popełniane podczas projektowania serwisów internetowych mogą mieć dość poważne konsekwencje: złe nastawienie do firmy, rezygnacja z zakupu, opuszczenie witryny a w efekcie wybór oferty konkurencji posiadającej bardziej funkcjonalną stronę internetową.

Najczęciej popełniane błędy wg Fortune Cookie to źle opracowany system wyszukiwania, stosowanie jednolitego tekstu, a także łamanie spójności projektu, zarówno w obszarze graficznym, jak i funkcjonalnym. Za bardzo duże uchybienie uznano również błędne nazewnictwo podstron, które negatywnie wpływa na pozycję stron w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.

Największa ilość błędów dotyczy główne firmowych serwisów sektora MŚP oraz instytucji publicznych. W większości wypadków witryny internetowe tych dwóch grup cechuje niski poziom funkcjonalności, a także mało atrakcyjna forma graficzna.

Najczęsciej popełniane błędy to:

  1. Brak wspomagania wyszukiwania
    Wewnętrzne wyszukiwarki bardzo często zbyt dosłownie analizują zapytania użytkowników. Rygorystyczne traktowanie literówek oraz pozostałych błędów, a także nieuwzględnianie innych form słów lub porządku wyrazów w danej frazie w większości wypadków skutkuje brakiem wyników wyszukiwania.
  2. Pliki PDF
    Szczególnie uciążliwa jest sytuacja, kiedy użytkownik musi pobrać kilka lub więcej plików, aby odnaleźć interesujące go treści. Jeśli nie ma podstaw, aby sądzić, że użytkownicy zechcą pobrać i wydrukować dane informacje, nie powinny być one zamieszczane w plikach pdf.
  3. Formatowanie tekstu
    Podczas tworzenia tekstu na stronę internetową należy podzielić go na mniejsze fragmenty tekstu, zastosować nagłówki i podtytuły, wyróżnić słowa kluczowe, wypunktować najważniejsze informacje, a także stosować odstępy zwiększające przejrzystość tekstu. Odpowiednio wykonane formatowanie ułatwia czytanie i zrozumienie tekstu, a przy okazji odgrywa ważna role w pozycjonowaniu strony.
  4. Typografia
    Idzie o to samo - o funkcjonalność, czytelność i estetykę. Trzeba wiedzieć jak działa ludzkie oko, jakie są zasady danego języka, alfabet, słownictwo, czym są porządek, różnorodność, rytm, kontrast, symetria, równowaga, napięcie, skala, przestrzeń, tekstura, kształt, światło, cień, kolor…
    Wyznacznikiem czytelności tekstu jest po prostu łatwość w jego przyswojeniu.
    Informację z monitora odbieramy trudniej niż z pism drukowanych a proces czytania przebiega znacznie wolniej. Błędy w opracowaniu typograficznym jeszcze bardziej spowalniają proces czytania, a nieraz zniechęcają do poznania zawartości.
  5. Zbyt dużo elementów na stronie
    Im więcej informacji, tym mniejsza siła przekazu każdego z poszczególnych elementów. Projektując strony oszcednie iw sposób przemyślany można uzyskać atrakcyjne efekty wizualne, a także czytelny układ strony internetowej.
  6. Elementy w formie przypominającej reklamy
    Zjawisko ślepoty na banery (banner blindness). Informacje zamieszczone w formie wizualnie przypominającej typowe elementy reklamowe przestają być zauważalne dla użytkownika.
  7. Łamanie konwencji projektu
    Spójność jest jedną z najważniejszych zasad użyteczności. Kiedy elementy pełniące takie same funkcje wyglądają i zachowują się podobnie, użytkownicy nie muszą zastanawiać się, co wydarzy się po ich użyciu. Użytkownicy zwykle mają pewne oczekiwania co do wyglądu i lokalizacji typowych elementów (np. wyszukiwarki, nawigacji, logowania) oparte o ich wcześniejsze doświadczenia w sieci. Stosowanie tych zasad w procesie projektowania umożliwia Internautom szybsze odszukiwanie potrzebnych informacji, a także minimalizuje zagrożenie związane z negatywnym postrzeganiem witryny wynikającym z konieczności używania nietypowych i nieintuicyjnych rozwiązań.
  8. Otwieranie nowych okienek
    Otwieranie nowych okienek to jedno z najbardziej irytujących doświadczeń w trakcie przeglądania strony internetowej.
  9. Nawigacja
    Kategorie nawigacji bardzo często określane są nazwą niezrozumiałą dla użytkowników np. słownictwo zaczerpnięte z branżowego żargonu. Nie zawsze to, co wydaje się logiczne z punktu widzenia pracownika firmy, świetnie znającego zawartość witryny, jest czytelne dla Internautów. Nawigacja zbyt często odzwierciedla wewnętrzną strukturę firmy, zamiast odpowiadać na najczęstsze pytania użytkowników. W trakcie procesu projektowania nawigacji niezwykle ważne jest zebranie danychi dotyczących oczekiwań użytkowników oraz przetestowanie jej przed ostatecznym wdrożeniem.
Audyt strony internetowej Środa, 02 październik 2013 13:03 Poprawnie skonstruowana strona internetowa uwzględnia dobre praktyki SEO czyli optymalizację pod kątem wyszukiwarek i...
Marketing internetowy - Outsourcing Piątek, 14 czerwiec 2013 14:42 Oferujemy pełen zakres usług w zakresie budowania marki i promocji w internecie, w tym: analizę i rozpoznanie mark...